Nie ma rozwiązań idealnych – odnosi się to także do instalacji fotowoltaicznych. Przedsiębiorcy mogą bowiem czerpać szereg korzyści z własnego OZE, ale istnieją też pewne czynniki ryzyka. Poznaj szanse i zagrożenia związane z inwestycją w panele PV!
Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji warto starannie rozważyć wszystkie argumenty, które przemawiają za i przeciw scenariuszom branym pod uwagę. Odnawialne źródła energii mają zarówno swoich entuzjastów, jak i zagorzałych sceptyków. Eksperci w dziedzinie energetyki twierdzą, że w ostatnich latach zalety fotowoltaiki dla firm zaczęły zdecydowanie przeważać nad wadami. Z jednej strony przyczyniły się do tego przede wszystkim kilkusetprocentowe podwyżki cen prądu i gazu z publicznej sieci. Z drugiej – znacznie wzrosły możliwości zamontowania instalacji nawet na bardzo dużych obiektach – od kompetencji firm doradczo-instalatorskich po różnorodne wsparcie finansowe dostępne dla przedsiębiorstw.
Modernizacja kosztuje niemało, ale w wieloletniej perspektywie jest coraz bardziej opłacalnym rozwiązaniem.
Główna zaleta fotowoltaiki dla firmy to niższe koszty i niezależność energetyczna
Zależność jest prosta. Im wyższe stawki proponują dostawcy energii, tym większe oszczędności wygeneruje instalacja PV dla firmy. Jeszcze 3-4 lata temu czas zwrotu z inwestycji w minielektrownię słoneczną szacowano na ok. 5-7 lat, w zależności od wielu zmiennych. Specjaliści z firmy Da Vinci Green Energy obliczyli, że przy stawkach ze stycznia 2023 r. mikroinstalacja fotowoltaiczna o mocy 50 kWp „odpracuje” związane z nią wydatki w ciągu 2,4 roku! Więcej informacji o przyjętych założeniach znajdziesz w artykule „Fotowoltaika dla firm – czy warto?” oraz cyklicznych informacjach o wskaźniku PVPI.
Kolejna istotna kwestia to dostępność energii elektrycznej i stabilność systemu zasilania. Przerwy w dostawie prądu, spowodowane np. pracami konserwacyjnymi, uniemożliwiają firmie normalne funkcjonowanie. Instalacja fotowoltaiczna może rozwiązać ten problem – działa niezależnie od elektrowni czy publicznej sieci energetycznej. To oczywiście jeszcze nie znaczy, że będzie w 100% niezawodna. Istnieją jednak rozwiązania, które pozwalają zoptymalizować funkcjonowanie całej instalacji i np. korzystać z wyprodukowanego wcześniej prądu nawet w środku pochmurnej nocy.
Instalacja fotowoltaiczna w wymiarze środowiskowym i wizerunkowym
Większość energii w Polsce pochodzi ze spalania paliw kopalnych. Infrastruktura jest coraz starsza, a nowe inwestycje i modernizacje przebiegają z ogromnymi problemami. Wystarczy przypomnieć rozbiórkę nieukończonego bloku węglowego w Ostrołęce czy częste wyłączenia w Jaworznie i spory Rafako z Tauronem o jakość prac oraz spalanego węgla. Elektrownia Bełchatów regularnie znajduje się na czele rankingów największych „trucicieli w Europie”, z emisją CO₂ na poziomie 30 milionów ton. Środki wydzielone z praw do emisji niekoniecznie są przeznaczane na OZE czy inne rozwiązania. Z kolei energetyka jądrowa nadal istnieje tylko w kolejnych zapowiedziach polityków.
Jak zatem fotowoltaika dla firm, w ujęciu pojedynczych przedsiębiorstw, wypada na tle powyższych rozwiązań prowadzących do zanieczyszczenia powietrza w całym kraju? Podmioty korzystające z OZE mogą śmiało mówić, że dbają o środowisko w swoim otoczeniu (mają własną „zieloną energię”). Przy okazji zwiększają stabilności publicznej sieci i pozwalają na zwiększenie rezerw mocy. Realne działania budują pozytywny wizerunek, a ten wpływa na:
- skojarzenia wywoływane przez markę;
- poziom wiarygodności;
- decyzje zakupowe konsumentów;
- poziom sprzedaży.
Ryzyko przy fotowoltaice dla firmy. Niepewna produkcja prądu i wysokie koszty
OZE i panele słoneczne mają również swoje słabsze strony. Najczęściej wskazuje się na:
- kwestie formalno-administracyjne przy instalacjach PV o większej mocy;
- wysoki koszt zakupu podzespołów i montażu fotowoltaiki;
- ryzyko usterek i awarii, które obniżą efektywność całości;
- zagrożenia zewnętrzne (kurz, opady, wiatr);
- konieczność konserwacji lub wymiany falownika (inwertery są mniej wytrzymałe od ogniw).
Większość potencjalnych wad firmowej fotowoltaiki można zneutralizować – odpowiednim przygotowaniem inwestycji, pozyskaniem dofinansowania czy instalacją magazynów energii. Nie zawsze da się to zrobić całkowicie, ale minimalizacja ryzyka jest wykonalna. Ile kosztuje wdrożenie optymalnych rozwiązań? O to trzeba zapytać ekspertów, audytorów. Każde przedsiębiorstwo ma właściwe sobie uwarunkowania i trzeba osobno przeanalizować każdy przypadek.
Podobne tematy